Undgå flaskehalse i læring  

- og skab maksimalt udbytte

  • Hvordan lærer vi bedst?
  • Hvordan fastholder man andres opmærksomhed?
  • Hvordan kan man udvide arbejdshukommelsen (så man nemmere kan lære nyt)?
  • Hvordan designer man indhold der understøtter modtagerens motivation?

Disse og mange andre spørgsmål kommer under kærlig behandling på vores endags kursus:

Undgå flaskehalse i læring  - og skab maksimalt udbytte

Du har sikkert selv oplevet det: Du skal lære noget nyt.

Måske er det indenfor et emne der interesserer dig, måske er det introduktion til nye arbejdsplads og du er spændt, eller måske er det det årlige obligatoriske kursus i grundlæggende IT sikkerhed... uanset hvad, så går du til det med de bedste intentioner om at lære noget.

Men.

Meget kort inde i det online kursus (eller e-learning kursus, eller hvad du nu kalder det) så mister du modet. Du kan simpelthen ikke holde opmærksomheden på kurset. Og hvis ikke det er et obligatorisk kursus du SKAL gennemføre, så ender du med at give op...

Dette er ikke noget vi har grebet ud af den blå luft. 

Det sker hver dag. I rigtig mange virksomheder og organisationer. Og der bliver spildt ufatteligt mange ressourcer på det.

Men nu skal det stoppe!

Og det er målet med dette kursus: At du forstår hvordan menneskers hjerne helt grundlæggende fungerer når den skal lære noget nyt, hvilke udfordringer der er, og hvordan du kan arbejde med disse udfordringer så du øger modtagernes chance for at lære det du gerne vil have de skal lære. Betragteligt.

Vi har faktisk lavet to kurser. 

Og de hænger rigtig fint sammen.

Grundlaget for at lave god læring

Dette endags kursus er til dig skal designe læring og gerne vil lære hvordan du kan sikre dig at dine modtagere lærer mest muligt af det materiale du udvikler.

Dagen kommer mest af alt til at fokusere på teorien bag at udvikle god læring for andre.

For at vi mennesker kan lære noget skal der ske tre ting:

1) Man skal rette, og fastholde sin opmærksomhed på det der skal læres

2) Man skal kunne forstå det man oplever

3) Man skal kunne huske det man oplever 

Det lyder jo let nok, men hvordan er det nu lige at du sikrer sig at dine modtagerne retter, og fastholder deres opmærksomhed på dit læringsmateriale, og hvordan sikrer du dig at de kan forstå det? 

Vi lærer dig at forstå hvilke flaskehalse der er i læringsprocessen og hvad du kan gøre for at minimere dem, så dine kursisterne får maksimalt læringsudbytte.

Kurset består samlet af en dags undervisning i København samt en opfølgning online.


Læringsprocessen

Du lærer

  • Du lærer hvordan du kan vække brugerens opmærksomhed.
  • Du lærer hvordan du kan styre modtagernes opmærksomhed - og fastholde den.
  • Du lærer hvad dine modtager giver opmærksomhed og hvad de IKKE giver opmærksomhed og du får en tjekliste som du kan bruge når udvikler digital læring til at undgå at brugerens opmærksomhed bliver ”stjålet” af forstyrrende elementer.
  • Du lærer også at undgå den nok mest klassiske fejl mange udviklere af digital læring begår.
  • Du lærer også en teknik der hjælper dig med at udvide arbejdshukommelsen hos dine modtagere og derved sikre at de lærer mest muligt.
  • Du lærer også hvordan du kan designe dit indhold således at det understøtter dine modtageres motivation for læring.

 

koncentrationsrovere

I løbet af kurset bliver det vist eksempler på god og dårlig læring. 

Vi griner sammen af de dårlige eksempler og du kan lade dig inspirere af de gode.

Vi giver dig viden og inspiration til hvordan du kan anvende forskellige læringsformater til at ramme forskellige målgrupper

Kurset er møntet på dig der designer e-learning eller anden digital læring og gerne vil have en faglig opgradering - og til dig der er helt ny indenfor udvikling og gerne vil i gang.

 

photo-1523240795612-9a054b0db644

Programmet på dagen:

  • En indflyvning til at arbejde med digital læring
  • Sådan lærer vi
  • Opmærksomhed
  • Forståelse
  • Integration
  • Ting du skal undså
  • Ting du bør gøre
  • Dit digitale læringsprojekt

Dagen er en blanding af teorioplæg fra underviserne, praktiske øvelser og diskussion.

Det vil klart være bedst hvis du har et digital læringsprojekt som du enten er igang med, eller skal igang med, som du kan bruge til at omsætte det vi gennemgår på dagen.

 

Opsamling:

Ca. en uge efter vi har været sammen i København mødes vi online for at samle op, og svare på eventuelle spørgsmål der er opstået efter kursusdagen.

Vi samler op på nogle af de væsentligste pointer fra kursusdagen, og du har mulighed for at stille os spørgsmål og få sparring på dit digitale læringsprodukt.

Det foregår via zoom.

Underviserne - Christina & Tomas

Sammenlagt har vi over 40 års erfaring med at arbejde med e-learning, hvilket tydeligt viser sig i vores store passion for emnet.

Når vi er sammen er det høj energi, og masser af viden og erfaring. 

Vi bliver meget nemt begejstrede - som det kan ses på billedet - og elsker når vi kan dele denne begejstring, med hinanden, og med vores omverden.

Sammen er vi i fuld gang med at skrive en bog om god digital læring - den hedder Superlæring - og vi glæder os til at få den ud i verden.

IMG_0510